Fullföljda studier i Fyrbodal
Begreppet fullföljda studier betyder att alla barn och unga ska klara sig igenom grundskolan och fullfölja gymnasiet så att de får en gymnasieexamen.
Läs mer om varför fullföljda studier är så viktigt och se en förklarande och engagerande film som ger bakgrund – läs mer här!
Fullföljda studier i Fyrbodal är en samlande kraft för utveckling inom området tillsammans med våra fjorton kommuner. Vi arbetar med omvärldsbevakning, att sprida kunskap och verksamma metoder, genomföra kompetenshöjande insatser, erbjuder verksamhetsnära processtöd samt samordnar och driver projekt som utifrån olika perspektiv bidrar till målet om fullföljda studier.
Kunskapsbank
Fullföljdastudier.se
Den här kunskapsbanken är till för dig som jobbar med att stärka barn och ungas förutsättningar att fullfölja sina studier. Framför allt för dig som jobbar verksamhetsnära inom exempelvis skola, häls- och sjukvård eller socialtjänst. Här hittar du kunskapsfördjupningar, lärande exempel, metodmaterial, och filmer som du kan använda direkt i din vardag.
Så här arbetar vi med fullföljda studier
Hälsokällan
Hälsokällan är navet för arbetet med fullföljda studier i Fyrbodals fjorton kommuner. Härifrån planeras, drivs och genomförs åtgärder och aktiviteter för att ge alla barn och unga de allra bästa förutsättningarna för en bra start i livet och för god hälsa, utbildning och framtidstro. Hälsokällan fokuserar på fullföljda studier, barns och ungas psykiska hälsa, samspel, sexualitet och relationer, integration samt våldsprevention. Hälsokällan arbetar med nätverk, utbildning, lärträffar, metodutveckling och processtöd.
Läs mer om Hälsokällan.
Strategisk funktion
Den strategiska funktionen inom fullföljda studier samordnar, driver, skapar strukturer och stimulerar synergier mellan utbildning, välfärd och kompetensförsörjning. Det innebär att driva samverkan inom förbundet samt mellan kommunerna. Det strategiska inriktningsdokumntet tydliggör kopplingen till regionens kraftsamling och driver samverkan med de andra kommunalförbunden. Det strategiska arbetet leds av vår styrgrupp och sker praktiskt via våra olika nätverk och samverkansforum. I den strategiska funktionen ingår även att ge fullföljda studier politisk relevans och tyngd.
Brygga mellan utbildning och arbetsliv
Att skapa bryggor mellan utbildning och arbetsliv handlar om att motivera barn och unga för studier med sikte på framtida yrke och underlätta för unga vuxna att ta klivet in i arbetslivet. Detta utvecklingsarbete sker genom satsningen på yrkesambassadörer och i samverkan med andra verksamheter inom förbundet: Praktiksamordning Fyrbodal, Antagning Fyrbodal och Kompetensförsörjning.
Nytt och på gång
Hjälpsamma begrepp för respekt på förskolan
Hjälpsamma begrepp är ord som hjälper barn och personal att kommunicera på ett vänligt och respektfullt sätt. Genom att använda dessa ord lär sig barnen att värna både sin egen och andras integritet. På så sätt förebyggs konflikter och stämningen i gruppen bygger på ömsesidig respekt. Bokenäs och Kreatörens förskolor …
Atilla Yoldas om machokulturen: ”Jag var inte en tuffing, men jag lärde mig att se ut som en!”
I årets sista avsnitt av Fyrbodalspodden – En uppväxt fri från våld gästas vi av ingen mindre än Atilla Yoldas, journalist, föreläsare och debattör. Med sitt starka engagemang för antirasism, jämställdhet och kampen mot machokultur delar han med sig av sina erfarenheter och insikter. En podd som gör skillnad Under …
Tillsammans för närvaro och lärande
Konferens om närvaro i förskola och skola Den 27 november samlades över 160 deltagare i form av skolledare, lärare, förskolepedagoger, socialpedagoger, kuratorer, socionomer och andra professioner från Fyrbodals kommuner (och andra delar av regionen) under temat skolnärvaro. En konferens där deltagarna var enade i den gemensamma ansatsen att alla barn …
Läsinspiratörer i Dals Ed – ett nytänkande läsprojekt för barn och familjer
I Dals-Eds kommun pågår ett läsfrämjande arbete som gör läsning tillgängligt, roligt och meningsfullt för både barn och föräldrar. Genom att bygga broar mellan familjecentral, förskola och bibliotek arbetar läsinspiratörerna Carine Olsson och Maria Andersson för att skapa långsiktiga läsvanor och språkutveckling hos de yngsta kommuninvånarna. Genom innovativa metoder, engagerande …