Våldspreventivt arbete på skolor i Tanum

I Fyrbodalspodden En uppväxt fri från våld delar pedagogerna Emma Hansson och Anna Ericsson i senaste avsnittet med sig av sina erfarenheter om arbetet med våldsprevention på sin grundskola i Tanum. Under arbetet har barnen själva fått identifiera var på skolan konflikter oftast uppstår, till exempel på fotbolls- och bandyplanen. Barnen har med stöd av lärarna haft diskussioner om normer och konflikter som gjort att de själva fått syn på var, hur och varför konflikter och våld kan uppstå.

Genom att använda verktyg som våldspyramiden har Emma och Anna hjälpt eleverna att förstå att våld inte alltid är fysiskt, utan kan ta sig uttryck genom subtila handlingar som blickar, suckar och att avbryta varandra.

Föreläsningen med Nina Rung blev en viktig inspirationskälla för att komma igång med det våldspreventiva arbetet på skolan. Den lyfte vikten av att som pedagog först bli medveten om egna normer och föreställningar för att kunna bryta dem och vidare vägleda eleverna.

Emma och Anna beskriver hur frustrationen som kan uppstå när man ifrågasätter sina egna tankar och beteenden i slutändan leder till en djupare förståelse för hur normer påverkar oss i vardagen.

En central del i arbetet har varit elevernas delaktighet. Genom att vara med och upptäcka var konflikter ofta förekommer, har barnen fått insikt i hur könssegregerade grupper, som pojkarna på fotbollsplanen, kan bidra till ökad risk för konflikter. Ett exempel på en åtgärd är att de organiserade nya grupper under rasterna med blandade flickor och pojkar i andra lekar och aktiviteter, vilket resulterade i minskat våld och att nya vänskapsband skapades.

Nedvärderande blickar bland flickor

I klassrummet har en liknande process pågått. Till exempel upptäcktes våld i form av nedvärderande blickar bland flickorna. Detta synliggjordes genom samtal, och elevhälsan bidrog med stöd genom att organisera en tjejgrupp med samtal om relationer och beteenden. Även här blev elevernas delaktighet och reflektioner viktiga för att förändra jargonger och mönster.

Skolans två-lärarsystem har varit en viktig faktor i framgången, då det möjliggör att en lärare kan leda undervisningen medan den andra kan observera och fånga upp vad som sker i klassen.

Satsning som fortsätter

Tack vare stödet från rektor och det nära samarbetet mellan kollegor, elevhälsan och engagemanget från projektet En uppväxt fri från våld har våldsprevention blivit en naturlig del av skolans dagliga arbete. Emma och Anna understryker att detta inte är en satsning med ett slut, utan ett långsiktigt och kontinuerligt arbete för att skapa en trygg och inkluderande skolmiljö där samtycke är en självklar del av att vara tillsammans i vardagen.

Lyssna på avsnitt 8 av podden med Emma och Anna – klicka här

Lyssna på övriga avsnitt i Fyrbodalspodden En uppväxt fri från våld – klicka här

 

Kontaktpersoner

Siren Linde

Projektledare Våldsprevention förskola - skola
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2023/09/siren_linde_webb-150x150.jpg

Pernilla Forss

Verksamhetsutvecklare Hälsokällan
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2024/02/pernilla-forss-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?