Här är kommunalförbundets nya logotyp!

Nu lanserar Fyrbodals kommunalförbund sin nya logotyp och grafiska profil.”Med den nya logotypen kommer vi att få en tydligare och mer lättillgänglig kommunikation,” säger kommunikationsansvarige Andreas Borg.
Förbundets tidigare logotyp har funnits i flera år men har varit lite otydlig, i och med att den inte har burit hela förbundets namn utan enbart ordet Fyrbodal.
”Det har varit en brist som gjort kommunikationen och vårt varumärke lite förvirrande och otydligt. Speciellt när fler myndigheter börjar använda ordet Fyrbodal i sina namn. Vi behövde en tydligare logotyp där hela vårt namn, Fyrbodals kommunalförbund, finns med.”
I samband med framtagandet av en ny logotyp gjordes också en genomlysning av förbundet som varumärke, det vill säga vad förbundet står för, hur det uppfattas och dess syfte.
”Varumärkesprocessen inleddes redan förra hösten när vi höll våra personaldagar. Då hölls en workshop med personalen där man pratade just om förbundets syfte, vad vi stod för och liknande frågor,” säger förbundsdirektör Anna Lärk Ståhlberg.
Varumärkesprocessen fortsatte med liknande workshops för medlemskommunernas kommundirektörer, kommunikatörer och direktionens politiker.
Nya färger och typsnitt
I höstas presenterades ett förslag på ny logotyp med nya färger och typsnitt samt en ny grafisk profil som lättare ska få Fyrbodals kommunalförbund att kännas igen och synas i kommunikationen. Dessutom presenterades en varumärkesplattform som sammanfattade förbundets syfte, verksamhet och värdeord.
”Det känns jätteroligt att få visa upp den här nya logotypen för våra målgrupper. Jag är helt övertygad om att förbundet kommer att synas bättre och att vår kommunikation kommer bli både tydligare och mer lättillgänglig för alla,” säger Andreas Borg.
”Förbundet fyller 20 år i år och i december flyttade vi dessutom in i stora fräscha lokaler med ändamålsenliga utrymmen för konferenser och möten för våra partners och medlemskommuner. Att vi nu får en mer modern framtoning i kommunikationen kommer göra våra samarbeten med kommunerna och Västra Götalandsregionen både effektivare och enklare,” säger Anna Lärk Ståhlberg.
Regionsmärke
I samband med varumärkesprocessen togs också fram ett så kallat regionsmärke.
”Det är en slags stämpel som är tänkt att användas främst av våra medlemskommuner i de sammanhang när man vill signalera att ens kommun är en del av Fyrbodalsregionen. Vi tror att en sådan stämpel kan hjälpa till att lyfta alla de lokala platsvarumärkena som finns i vårt område,” säger Andreas Borg.
Kontaktpersoner
