Barn och unga får möjlighet att utveckla offentliga miljöer

I Hedekas genomförde projektet Våra Rum 2.0 två Trivselvandringar med elever i åk 4-6. Vandringen genomfördes som en del av platsutvecklingsarbetet i Hedekas, där invånare är med som samskapare av de offentliga miljöerna.
Trivselvandring är ett koncept som har utvecklats av barnrättsstrateg Monica Gustafsson Wallin i syfte att dokumentera barnens blick på sin ort, och hon var den som ledde aktiviteten i Hedekas.
Eleverna delades in i olika grupper tillsammans med en vuxen ledare och vandrade sedan gruppvis till de sex utvalda platserna på orten för att fotografera dem och berätta vad de såg. Den vuxne antecknade barnens synpunkter kring det som de tyckte var positivt, det som de saknade på platsen eller ville utveckla. Avslutningsvis återsamlades alla på bygdegården för att titta på bilderna och få en redovisning av allas idéer och tankar om utvecklingspotentialen i Hedekas. Monica Gustafsson Wallin sammanfattar elevernas förslag i en rapport som blir klar senast två veckor efter vandringen.
Skisser från några av platserna.
Utvecklingsidéer
Många inspirerande idéer och nya perspektiv uppkom från vandringen. Några av de var bland annat: en skateboardpark, café, bio, ljusbelysning på gångstigar, övergångställen, små hus med sagor som berättar om Hedekas historia och en isbana.
– Vi kunde urskilja tre huvudspår: för det första fler möjligheter till olika aktiviteter för såväl barn och unga som vuxna, för det andra ett estetiskt behov av lagade asfaltsytor, tvättade fasader och fler blommor och buskar och slutligen en förbättrad trafiksituation kring korsningen i centrum, berättar Anna S Elfström, projektledare Våra Rum 2.0.
I nästa steg ska unga från Hedekas som medverkar i fritidsgårdsverksamhet få arbeta med konstnären Lukas Arons för att vidareutveckla idéerna från vandringen. Och den 1 april och den 15 april är Hedekas invånare välkomna på en träff där de kan få inkomma med synpunkter och önskemål kring utvecklingen av Hedekas inom projektet Våra rum 2.0.
Kontaktpersoner
