Fullföljda studier – deltagande enheter
Sedan starten augusti 2020 har 14 enheter startat upp sitt arbete inom ramen för fullföljda studier. Insatserna riktas primärt till skolenheter som har elever i årskurs 7–9 och i årskurs 5 och 6. Stödet omfattar även kommunövergripande satsningar från F-5 samt till förskola och familjecentraler.
Utvecklingsarbetet har startats upp vid olika tillfällen och är i olika delar av genomförandeprocess. Utifrån en nulägesanalys av enheternas förutsättningar och barnens behov har varje enhet/kommun tagit fram sin egen processplan. Samtliga enheter/kommuner har samma mål och syfte, att fler elever ska bli behöriga och slutföra sin gymnasieutbildning. Samtliga enheter/kommuner arbetar på olika sätt för att nå dit. Vanliga utvecklingsområden är:
- System och rutiner för uppföljning av skolnärvaro, skolanknytning och måluppfyllelse.
- Samverkan – internt och externa aktörer
- Bemötande och relationer
- Inkluderande lärmiljöer
- Nyanländas lärande och språkutvecklande arbetssätt
- Jämställdhet och genus
Deltagande enheter och kommuner
Klicka på verksamhetens namn för att läsa enheternas beskrivningar av sitt arbete.
- Bruksskolan, Munkedal
- Hedekas skola, Munkedal
- Kungsmarksskolan, Munkedal
- Munkedalsskolan, Munkedal
- Svarteborgsområdet (Centrumskolan och Hällevadsholms skola)
- Vänersborgs kommun (Dalboskolan, Silvertärnan, Torpaskolan Norr och Söder, Vänerparkens skola)
- Åmåls kommun (Rössparkskolan, Södra skolan, Tösse skolan, Familjecentralen och förskolorna)