Slutkonferens samhällsplanering och stationsutveckling

I Vänersborg hölls den 14 juni slutkonferens för projektet Samhällsplanering och stationsutveckling. Projektet har genomfört utredningar av nya tågstopp i orterna Bäckefors, Dals Rostock, Brålanda och Frändefors.

Martin Elofsson från VGR inledde konferens med en kort presentation av projektet. Syftet var att Västra Götalandsregionen tillsammans med aktuella kommuner, kommunalförbund, Trafikverket och Västtrafik i ett tidigt skede förbereda och stödja en samhällsplanering där nya stationers potential kan nyttjas till fullo. Med mål att samla ihop aktörerna, öka kunskap, gemensamt lärande, tydliggöra förutsättningar, utmaningar, behov och möjligheter, färdplan framåt och skapa tydlighet i fortsatt process. Projektet har innehållit att inventera och kartlägga, inspirera och kunskapsöverföra samt att informera och dokumentera.

Det krävs att vi har en gemensam målbild framöver och det här är starten på hur vi går vidare berättar Louise Jeppsson, ordförande infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden, VGR.

Det goda livet i Dalsland

I utkanterna av Västra Götaland, bland annat i norra Dalsland finns det platser där det kan ta över två timmar att resa kollektivt till en större ort eller knutpunkt för kollektivtrafiken. Därför är det viktigt med en förbättrad kommunikation i dessa områden. En bättre infrastruktur i glesa geografier möjliggör bland annat: möjlighet att interagera med omgivningen, påverkar arbetsmarknadens storlek och möjlighet till jobb, möjlighet att delta i kultur-, nöjes- och idrottsliv, samt att bidra till landskapets attraktivitet berättar Thomas Forslin, processledare Det goda livet i Dalsland.

Regionutveckling och kommunutveckling

Utredningar av nya tågstopp har gjorts på fyra olika orter, Bäckefors, Dals Rostock, Brålanda och Frändefors. En satsning på kollektivtrafiken kan möjliggöra en förlängning säsongen för besöksnäring och bidra till en mer hållbar och sammanhållen region. Kommunernas förhoppningar är att tågpendling ska gynna alla i längden, fortsätta god samverkansprocess och bra regional samordning.

Goda exempel på stationsutveckling

Nya stationer presenterades som katalysator i samhällsbyggandet. En studie av resandet i omgivande landsbygd av nya stationer ses som väldigt positivt i samhällenen. Slutsatser man kan se är att tågsatsningar har gett kraftiga resandeökningar. Inga tecken på snedvridning mellan tätorter och omgivande landsbygd. Däremot oklart hur olika grupper i befolkningen påverkats. Högt turutbud och stabila trafikförutsättningar är avgörande för framgång berättar Mats Améen, Trivector.

Platsutveckling – ett sätt att stärka stationssamhällen?

Viktigt att tänka på när man platsutvecklingar är att tänka på långsiktighet, organisering, samarbete mellan kommun, föreningsliv och företagen på plats samt att utgå från det som redan finns på platsen berättar Björn Ohlén, Västra Götalandsregionen.

Sammanfattande reflektioner

Nils Björling från Chalmers berättar om olika viktiga aspekter för platsutveckling. Att den rumsliga centraliteten spelar stor roll, tillgänglighet till skola, affärer, arbetsplatser, vård, sport, rekreation och service. Samt att med förutsättningar för verksamheter och mötesplatser kan den lokala livsmiljön stärkas och resbehovet reduceras. Vidare berättar han att arbeta gemensamt för att planeringen ska få en positiv omgivningspåverkan och att utveckla förutsättningarna för att hantera förändring.

Processen framåt

Det som händer framåt är att fortsätta dialog och utredningarna, fördjupa finansieringsalternativ, fördjupa tidslinjer, kommunikation och förankring med mera.

En liten start på en lång resa, men nu har vi samlat oss och vad vi står inför. Vi har en god grund att stå på med att komma vidare med den gemensamma viljan och hur vi får det realiserat berättar Martin Elofsson, VGR.

För Fyrbodalsregionen är de nya tågstoppen i Dalsland en av de viktigaste satsningarna de kommande åren när det gäller infrastruktur och kollektivtrafik, säger Morgan Ahlberg, infrastrukturstrateg på Fyrbodals kommunalförbund. Vi har även haft stor nytta av det gemensamma och lokalt förankrade arbetssättet i projektet, något vi kan använda även när det gäller andra större satsningar framöver som rör platsutveckling på olika sätt.

Kontaktpersoner

Morgan Ahlberg

Infrastrukturstrateg
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2022/06/morgan-ahlberg-2022-1-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?