Samhällsplanering och stationsutveckling i Dals-Rostock

Projektet som har målsättningen att återöppna fyra tågstationer i Dalsland samlades återigen. Denna gång besökte projektgruppen Dals-Rostock för en heldag med studiebesök och planering.

De fyra orterna som man nu tittar på för att återinföra tågstopp på är Brålanda, Bäckefors, Dals-Rostock och Frändefors. Med under dagen fanns bland annat representanter från Fyrbodals kommunalförbund, Västra Götalandsregionen, Västtrafik och representanter från berörda kommuner. En målsättning med projektet är att stödja samhällsplaneringen där nya stationers potential kan nyttjas till fullo.

Projektet syftar till att i ett tidigt skede, i praktiken, koppla ihop samhällsplanering i kommunerna med tänkt utveckling av nya tågstationer. Genom att arbeta nära tillsammans, kommun och kommunalförbund, Trafikverket, Västtrafik och Västra Götalandsregionen är ambitionen att förbereda för och få ut mer samhällsnytta av de nya möjliga stationerna, säger Martin Elofsson, projektledare på Västra Götalandsregionen.

Genom att lära av varandra, ta del av forskning, Chalmers Tekniska Högskola är en av parterna som medverkar, hoppas vi att processen för vilka steg som kan och behöver tas av respektive aktör blir tydligare och bidrar till ett smidigare genomförande.

Vårt mål är en bättre och mer hållbar samhällsplanering som främjar en ökad andel hållbara resor med stationen som en viktig byggsten, säger Martin Elofson projektledare.

Representanterna fick sig en rundvandring genom orten där man tittade på platsen för den gamla tågstationen och även tittade på en ny potential plats. Dals-Rostock beskrivs som en kurort med ett starkt föreningsliv och näringsliv. Invånarna själva säger att ”Det är en plats som många vill besöka, bo på och verka i. Ett levande väl omhändertaget samhälle som är tryggt, tillgängligt och inkluderande”.

Ett annat projekt som pågår just nu heter ”Det goda livet i Dalsland, där Thomas Forslin är processledare. Han säger att när dalsländska kommuner själva får rangordna insatser för att förbättra förutsättningarna för landskapet så kommer förbättrad kollektivtrafik bland de allra högst prioriterade.

Möjligheten att kunna ta sig in och ut ur landskapet inom rimliga tider är avgörande såväl för livskvalitet och arbetsmöjligheter i Dalsland som inflyttningsattraktion och ungdomars bild av landskapet som attraktivt att stanna kvar i, säger han.

Dalsland har idag de i särklass längsta pendlingstiderna till större orter i Västra Götaland vilket är en starkt hämmande faktor för samhällsutvecklingen. De fyra nya tilltänkta stationerna i Dalsland skulle ge stora tidsvinster och över huvud taget möjliggöra pendling för invånare i och besökare till landskapet. Företag och företagare skulle få bra och nya argument att överväga platserna som bas för sin verksamhet om platsen går att nå för anställda och kunder.

Enligt Thomas Forslin skulle institutioner som till exempel Campus Dalsland och Dalslands sjukhus i Bäckefors få det mycket lättare att expandera och skapa attraktivitet kring sin verksamhet om platsen blir lättare att resa till. På liknande sätt kan Dals-Rostock stärka sin besöksnäring och Brålanda växa som pendlings- och bostadsort med nya tågstopp.

Det finns ett antal nya satsningar som behöver göras för att stärka grundläggande förutsättningar för attraktivitet i Dalsland. De nya tågstoppen längs Norge-Vänerbanan är en av dessa.

Från Fyrbodals kommunalförbund deltar även Morgan Ahlberg, infrastrukturstrateg och Christel Thuresson, näringslivsstrateg.

Att utveckla kollektivtrafiken och möjligheterna till hållbara resor är en viktig del i förbundets mål att bli en fossilfri gränsregion 2030. En utbyggd tågtrafik är också ett led i att skapa bättre förutsättningar för människor att bo, arbeta och studera i Fyrbodalsregionen, liksom för företag att etablera sig eller expandera sin verksamhet, säger Morgan Ahlberg.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?