Så kan kommunerna klara omställning och krisberedskap

Hur kan kommunerna kombinera en god krisberedskap och samtidigt fortsätta jobba med att ställa om till fossilfria transporter?Det handlar ett nytt faktablad från IVL Svenska Miljöinstitutet. Det var också temat på ett webbinarium som anordnades av IVL Svenska Miljöinstitutet i samarbete med Fyrbodals kommunalförbund.”Detta är en aktuell fråga som kommunerna behöver gräva mer i. Här behövs vägledning och dokument som kan hjälpa kommunerna att komma igång eller för de som redan är igång att ta nästa steg,” säger Helena Lundström, IVL.

På webbinariet där fler än hundra personer från olika kommuner i Västra Götaland deltog, gick hon igenom vad kommunerna behöver tänka på för att kunna fortsätta omställningen men samtidigt också rusta sin kommun för en eventuell kris.

”Det finns en stor koppling till säkerhetspolitiken här. Samtidigt har kommunerna ett stort eget ansvar och måste själva göra bedömningar för att kunna tillgodose sina transportbehov.”

Samlad nulägesbild

Som ett viktigt första steg behöver kommunerna skapa en samlad nulägesbild om sitt drivmedelsbehov. Man behöver också identifiera kompetenser och roller.

”Vilka arbetar med krisberedskap idag? Vilka har inflytande över fordonsflottan och drivmedelsval? Det är samtidigt viktigt att det finns en mötesplats för alla dessa personer där man kan synka ihop sig så att man drar åt ett gemensamt håll.”

Dessutom behöver kommunerna identifiera risker och göra en sårbarhetsanalys. Hur ser drivmedelsbehovet ut, vad är det för samhällsviktiga verksamheter man har och hur ser en normal förbrukning ut?

”Det handlar om att planera för en omställning och balansera den med krisberedskap. Att koppla ihop de olika kompetenserna och revidera planer regelbundet i takt med en ökad elektrifiering,” berättar Helena Lundström.

Samverkan viktig

Samverkan är en viktig del i arbetet, inte minst mellan grannkommuner för att kanske dela resurser, utbyta erfarenheter och ha en överblick över fordon och hur de används.

”Det är viktigt att inte lägga alla ägg i samma korg, utan att man ser över vilka drivlinor man har för att minimera riskerna.”

Anders Backfelt, säkerhets- och beredskapschef i Karlstad, visade hur deras arbete såg ut när det gällde beredskap och omställning.

”Vi gjorde en kartläggning över vårt energibehov för transporter och fastställde en lägsta acceptabel nivå. Sedan handlade det om att planera drivmedelsförsörjningen, genomföra åtgärder, förvalta, utveckla och öva.”

För Karlstads del landade man i att använda sig av HVO-bränsle som var lämpligast att lagra.

I arbetet ingick att kommunen hyrde in sig på x antal olika tankstationer/cisterner som skulle ha som krav att alltid innehålla en viss miniminivå av HVO vid en eventuell kris.

”Kravet var att cisternerna aldrig fick understiga en viss nivå.”

Läs faktabladet här.

 

Kontaktpersoner

Angelica Rennerfelt

Projektledare GreenFleets
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2019/05/angelica-rennerfelt-webb-150x150.jpg

Pål Kindblom

delprojektledare Greenfleets
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2024/12/pal-kindblom-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?