Lysekil i framkant med elektrifieringen av fordon

Lysekils kommun har genomfört ett omfattande och strategiskt arbete med att utveckla laddinfrastrukturen för att stödja övergången till eldrivna fordon. Projektet initierades för att komplettera den tidigare satsningen på gasbilar och påskynda övergången till eldrift. Ett inriktningsbeslut om att ställa om kommunens fordonsflotta togs.”I samma veva blev det ganska tydligt att det var eldrift som blev den stora energiformen för bilar och det blev naturligt att vi inriktade oss på det,” säger Jan-Olof Johansson, kommunalråd i Lysekil.

En projektledare utsågs för att samordna arbetet i nära samarbete med kommunens fordonsamordnare. Först genomfördes en inventering av kommunens fordon, parkeringsplatser och fastighetsägande. Tillståndsfrågor hanterades parallellt för att möjliggöra en smidig installation av laddboxar.

Kostnadseffektiv strategi

För att hålla kostnaderna inom budgeten på två miljoner kronor valde kommunen en kostnadseffektiv strategi där laddboxar monterades direkt på fasader, vilket minskade behovet av kostsamma markarbeten. Där markarbeten ändå var nödvändiga installerades extra kapacitet för att möta framtida laddningsbehov. Laddboxarna har i vissa fall kopplats till befintliga reservkraftverk, för att säkerställa drift även vid elavbrott och stärka kommunens krisberedskap.

Entreprenörer med ramavtal ansvarade för installationen, medan laddutrustning upphandlades separat för att optimera kvalitet och pris. Kommunen har hittills beviljats 800 000 kronor i bidrag från Naturvårdsverket, vilket har varit ett viktigt tillskott till projektets finansiering och möjliggjort fler installationer än planerat.

”Vi är nästan i hamn. Vi har Skaftö kvar och anledningen till att det har dröjt därute är att vi inte riktigt har vetat var hemtjänsten ska ligga,” säger Irene Willhed, lokal- och fordonssamordnare.

100 laddpunkter

Totalt finns nu 100 laddpunkter installerade och i drift och 14 är planerade.

”Där vi har gått fram har vi satt laddpunkter på samtliga parkeringsplatser. Ska vi ändå gå in och göra markarbete och annat har vi ansett att det är bättre att installera överallt eftersom behovet kommer att öka.”

Laddinstallationer i kommunhuset och brandstationen är dessutom kopplat genom reservkraftverket.

Lysekils laddinfrastrukturprojekt är ett tydligt exempel på hur noggrann planering, kostnadseffektiva lösningar och långsiktig strategi kan skapa en hållbar och robust laddinfrastruktur. Genom att kombinera nuvarande behov med framtidssäkring har kommunen skapat förutsättningar för en fortsatt omställning till eldrivna fordon, vilket stärker både miljömål och samhällsberedskap.

”Jag är nöjd. Det är viktigt att en kommun som Lysekil kan vara en förebild och locka både medarbetare och invånare i allmänhet till att köpa eller köra elbil”, säger Jan-Olof Johansson och betonar det kommunala bolaget LEVA:s roll för att skapa ett elnät som försörjer alla nya laddstolpar i kommunen.

 

Kontaktpersoner

Angelica Rennerfelt

Projektledare GreenFleets
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2019/05/angelica-rennerfelt-webb-150x150.jpg

Pål Kindblom

delprojektledare Greenfleets
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2024/12/pal-kindblom-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?