Kick-off för ”Ungas psykiska hälsa – Det syns inte” i Fyrbodals skolor – ger unga verktyg i vardagen 

Den 6 november samlades ett femtiotal personer från skolor i Fyrbodalsregionen för att officiellt dra igång implementeringen av Det syns inte – ett lärverktyg utvecklat för att främja ungas psykiska hälsa och hjälpa dem att navigera i en alltmer digitaliserad värld.  

Bakgrunden till denna satsning är ett växande behov av stöd för ungas psykiska välbefinnande. Psykisk ohälsa bland ungdomar ökar, och Elisabeth Hansson, strateg och processledare för Fullföljda studier vid Fyrbodals kommunalförbund, ser verktyget som ett sätt att möta detta. 

”Vi vill stärka elevernas förmåga att hantera sina känslor och sin vardag. Att kunna bemöta vardagliga situationer, vara medveten om vad som påverkar ens uppmärksamhet och hantera prestation utan ångest är några av kärnområdena som Det syns inte lyfter, säger Elisabeth Hansson och poängterar; “Den mentala tallriksmodellen är central och den modul som är bra att starta med.” 

Fyrbodal har inspirerats av Skaraborgs kommunalförbund, som är igång och använder verktyget i tio skolor och andra verksamheter, och där både elever och personal är mycket nöjda.  

“Nu ser vi på Fyrbodals kommunalförbund fram emot att implementera konceptet på skolor här i Fyrbodal”, säger Hansson. 

Ge unga makten över sina egna liv 

Verktyget Det syns inte är en digital satsning som syftar till att förebygga psykisk ohälsa bland unga genom att erbjuda konkreta strategier för självledarskap och välmående. Utvecklat av Arts & Hearts i samarbete med experter inom neurovetenskap och psykologi, bygger verktyget på både dramatiserade berättelser och faktabaserad information, vilket gör att elever kan känna igen sig och samtidigt få kunskap om hjärnan, känslor och stresshantering. 

Anni Grosse, som varit med och utvecklat Det syns inte, förklarade under kick-offen att verktyget strävar efter att vara ett lågtröskelprogram som når alla elever. Genom att inkludera teman som prestationshantering, sociala medier, och den ”mentala tallriksmodellen,” vill Det syns inte ge ungdomar en verktygslåda för att möta livets utmaningar utan att känna sig överväldigade. 

”Vår metod bygger på att göra komplex forskning tillgänglig och användbar. Vi har skapat en serie moduler som guidar ungdomarna att förstå sitt inre, hur hjärnan fungerar, och hur digitala medier kan påverka oss. Genom verktyget vill vi visa att känslor är en naturlig del av livet, och att det går att träna sig på att hantera dem,” säger Anni Grosse. 

En central del av verktyget är kombinationen av dramatiserade inslag och evidensbaserad fakta presenterat på ett lättillgängligt sätt och praktiska övningar. Anni beskriver hur dramatisering gör det lättare för ungdomar att känna igen sig och reflektera över egna situationer. Plattformen som Det syns inte erbjuder är interaktiv och uppbyggd i fem moduler, som kan användas både i klassrumsundervisning och i mindre grupper beroende på elevernas behov och skolans förutsättningar. Varje modul är anpassad efter läroplanen och kan också involvera vårdnadshavare, vilket stärker hela stödsystemet runt eleven. 

Anni Grosse betonar att hjärnan och psyket påverkas av vår livsstil, där 40 % av vår mentala hälsa formas av våra dagliga val och vanor. Det syns inte lär ungdomarna hur de kan bygga vanor som främjar psykisk hälsa och hur de kan ta hand om sig själva i en tid så präglad av digital och social påverkan. 

”Vårt mål är att ge ungdomarna verktyg för att inte bli offer för inre eller yttre stress. Vi vill visa att det är möjligt att vara både stark och sårbar, att känna igen sig i andra, och att lära sig navigera i en värld där så mycket kan påverka deras psykiska hälsa,” säger Anni Grosse.  

Röster från skolorna 

Under dagen delade deltagande skolor med sig av sina insikter och visioner för satsningen. Från Slättbergsskolan i Trollhättan lyftes en särskild utmaning angående de elever som lider i tysthet och där deras psykiska ohälsa inte upptäcks förens de inte längre kommer till skolan. 

”Vi behöver hitta de eleverna innan det är för sent. Med verktyget kan vi förhoppningsvis fånga upp dem på ett tidigare stadium,” säger en representant från Slättbergsskolan. 

På Dalboskolan i Vänersborg ser man fram emot fler systematiska och hälsofrämjande metoder. 

”Att ha något systematiskt att arbeta med är efterlängtat,” säger man från Dalboskolan. ”Vi ser att psykisk ohälsa ökar och vi behöver prova fler verktyg för att möta behoven hos de här barnen och ungdomarna och skapa hållbara förändringar.” 

Realgymnasiet i Trollhättan fokuserar på att stärka elever som har långvariga utmaningar med psykisk ohälsa. Många här har kämpat länge, och genom Det syns inte hoppas man kunna stötta dem att återfå både hälsa och studiemotivation. 

”Vi vill hjälpa eleverna att utveckla ett mer motståndskraftigt förhållningssätt till stressen från både skola och livet,” säger man från Realgymnasiet. 

PÅ Ängås skola på Orust, vill man rikta särskilt fokus mot tjejer som ofta brottas med prestationsångest. 

”Att vi börjar arbeta förebyggande redan nu kan göra stor skillnad,” säger man från Ängås skola. ”Verktyget ger oss nya möjligheter att prata om och hantera de här frågorna på ett strukturerat sätt.” 

Ljungskile folkhögskola, som bland annat riktar sig till unga vuxna med tidigare utmaningar i högstadiet och gymnasiet, ser Det syns inte som ett värdefullt tillskott i sitt arbete. En representant från skolan uttrycker: 

”Många av våra elever har haft det tufft i tidigare skolgång. Genom att integrera Det syns inte i vår undervisning hoppas vi ge dem verktyg att hantera sin psykiska hälsa och stärka deras självkänsla. Vi ser fram emot att se hur detta kan bidra till deras personliga utveckling och framtida möjligheter.” 

Skolan betonar vikten av att skapa en stödjande miljö där varje individ kan växa och hitta sin väg framåt. 

 Tips från Dals Ed 

Två skolor i Dals Ed har redan på eget initiativ implementerat konceptet. Efter ett års erfarenhet av Det syns inte är Dals Ed positiva till satsningen och har några värdefulla tips till de nya skolorna som nu står inför att börja använda verktyget. En viktig framgångsfaktor har varit att skolledningen, rektorer och elevhälsoteam stöttar arbetet och att mentorerna driver implementeringen i klassrummen, berättar de under kick offen. Detta skapar samsyn och en stabil grund för satsningen. För att göra verktyget enkelt att integrera i vardagen har de infört ett flexibelt ”årshjul” som ger utrymme för anpassningar under läsåret. Verktygets enkelhet – att det kräver minimala förberedelser – uppskattas av både lärare och elever, som tycker att innehållet är både relevant och engagerande. 

Dals Ed har också infört mobilfria zoner för att uppmuntra hjärnvila och skapa fokuserade pauser under skoldagen. För att ytterligare väcka nyfikenhet har de hållit workshops där de introducerat verktygets moduler, vilket skapat ett starkare engagemang och ökat intresset för psykisk hälsa bland eleverna. 

Föreläsningar och erfarenhetsutbyte 

Utöver själva lärverktyget Det syns inte erbjuder Fyrbodals kommunalförbund ytterligare stöd till deltagande skolor. Regelbundna träffar planeras där skolpersonal får kunskapspåfyllnad från Arts & Hearts, genom Anni Grosse. Under dessa träffar finns också möjlighet till erfarenhetsutbyte mellan skolorna, där de kan diskutera framgångar, utmaningar och nya insikter i arbetet. Elisabeth Hansson förklarar att dessa träffar är en viktig del av satsningen: 

”Det är i samtalen och delandet av erfarenheter som nya idéer kan växa fram. Genom att ge skolorna möjlighet att samlas och lära av varandra hoppas vi skapa en kultur av stöd och inspiration. Målet är att skolorna ska känna att de utvecklar tillsammans, att de är del av ett större nätverk som arbetar för samma sak – att ge våra unga de bästa möjliga förutsättningarna för att må bra.” 

Erbjudandet inkluderar även digitala föreläsningar av Sissela Nutley, expert inom psykisk hälsa utifrån sin forskning inom kognitiv neurovetenskap och medskapare av verktyget. På plattformen finns filmer och material till vårdnadshavare, som kan hjälpa familjer att stötta barnens utveckling och välbefinnande även hemma. Det här helhetstänket ska ge skolorna och föräldrarna långsiktig kunskap för att tillsammans främja elevernas psykiska hälsa. 

Genom Det syns inte hoppas Fyrbodals kommunalförbund att bidra till en positiv förändring i ungdomars liv och erbjuda dem hållbara verktyg för att navigera i en digitaliserad och ofta stressande vardag. 

Deltagande skolor och kommuner i Fyrbodal: 

  • Orust kommun: Ängås skola 
  • Trollhättans stad: Slättbergsskolan, Realgymnasiet 
  • Uddevalla kommun: Ljungskile folkhögskola, Fridaskolan, Västerskolan, Uddevalla gymnasieskola 
  • Sotenäs kommun: Sotenäs gymnasieskola, Hunnebostrands skola, Kungshamns skola, Sotenässkolan 
  • Dals-Eds kommun: Hagaskolan, Utsikten gymnasieskola 
  • Vänersborgs kommun: Dalboskolan 
  • Färgelanda kommun: Valboskolan 
  • Åmåls kommun: Kristinebergskolan 
  • Bengtsfors kommun: Bengtsgården 

Med en bredd från årskurs 6 till gymnasiet och folkhögskola omfattar denna satsning skolor från 9 av Fyrbodals 14 kommuner, och förhoppningen är att verktyget ska stärka och underlätta skolornas främjande arbete för psykisk hälsa. 

Kontaktpersoner

Elisabeth Hansson

Strateg Fullföljda studier
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2024/06/elisabeth-hansson-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?