Framgångsrikt test av elektrisk sopbil hos Rambo

Tyst, avgasfri, elektrisk.Sedan i höstas har avfallsbolaget Rambo testat en el-lastbil i två omgångar.”Arbetsmiljön har ju blivit betydligt mycket bättre och många kunder är nöjda med att den är så tyst,” säger chaufför Tommy Hansson.Bolaget fick möjlighet att testa lastbilen redan i somras och hyrde den för två veckor.

”De ville få ut den i drift och frågade oss om vi ville testa den,” berättar Edin Sikiric, affärsområdeschef i Rambo.

Man kom överens att starta ett projekt där lastbilen skulle testas och utvärderas.

”Det handlade om två veckor sommartid och två veckor vintertid för att jämföra.”

Framför allt tittade man på räckvidden och hur mycket det skiljde mellan sommar och vinter.

”När det handlar om personbilar kan det bli ganska stor skillnad men här var det inte alls så. Det skiljde bara några procent,” säger Edin Sikiric.

Liten skillnad

Det kördes samma turer och med samma chaufförer vid båda perioderna och enligt jämförelsen gjorde man slut med 49 procent el under sommartid och 55 procent el under vintertiden.

”Då är det viktigt att påpeka att vi hade en förhållandevis mild vinter,” säger Dennis Carlsson, fordonsansvarig.

Den teoretiska räckvidden med 5 batterier är mellan 27-30 mil vid gynnsamma förhållanden och hittills har det inte varit några hinder att klara rutterna för sophämtningen.

Utmaningarna framåt med eldrift för fordon ligger mer på laddningen.

”Vi har inte tillräckligt med ampere i fastigheten vilket gör att säkringarna går titt som tätt för oss,” berättar Edin Sikiric.

Egen matning för laddning

Eftersom bolaget köpt in flera företagsbilar som också är eldrivna ska man nu prata med elleverantören Leva om att dra in en egen matning enbart för laddning av elfordon

Testperioden för lastbilen är nu över men den används fortfarande i den dagliga driften och bolaget kommer att fortsätta hyra den över sommaren. Därefter vet man ännu inte hur investeringarna ser ut.

”Vår vision och mål är att ha en fossilfri flotta. Det är ju ett krav. Men vi måste veta mer och vad är det för steg vi behöver ta nu,” säger Mats Andresen, VD, och pekar på flera parametrar som är osäkra, bland annat elpris, statligt stöd, HVO-bränsle etc.

”Möjligheten till stöd vid inköp är exempelvis ingen garanti och har du otur får du inget stöd och då blir det mycket dyrare.”

Nu ska bolaget utreda hur processen framåt ska se ut och en omställningsplan är under arbete.

”Det är ju viktigt att sprida riskerna i den här typen av verksamhet, men visst vore det smakfullt att få in en el-lastbil,” säger Mats Andresen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontaktpersoner

Angelica Rennerfelt

Projektledare GreenFleets
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2019/05/angelica-rennerfelt-webb-150x150.jpg

Pål Kindblom

delprojektledare Greenfleets
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2024/12/pal-kindblom-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?