Annika får Unga Dalslandspriset

Annika Nielsen heter den andra unga entreprenören som får ”Unga Dalslandspriset 2025”. Priset delades ut under Brålanda Bygdefest i helgen och består av 25 000 kronor.– Jag känner mig hedrad av att få priset och glad om det kan inspirera andra att våga driva företag, säger hon.Annika Nielsen driver tillsammans med sin kollega Anna Andersson blomsterbutiken Fröken Anderssons blomsterhandel i Brålanda. Butiken har nu funnits i fyra år och verksamheten har utvecklats mycket positivt. Medan flera andra blomsterbutiker i trakten har stängt, har de två istället valt att satsa.
Eftersom Annika tidigare bar efternamnet Andersson, precis som Anna, föddes idén till butikens namn. Idag kallas de ”Fröknarna” av hela bygden – ett uttryck de även använder i sin marknadsföring, till exempel genom formuleringar som: ”Kom in så hjälper Fröknarna dig!”.
Succé
När de startade fanns det en viss osäkerhet kring om en ny blomsterhandel kunde bära sig ekonomiskt. Trots detta öppnade de i september 2021. Resultatet blev en succé. I dag arbetar sex personer i butiken, som blivit välkänd i området. De flesta kunderna kommer från Brålanda, Frändefors och Mellerud, men besökare tar sig också från Ed och Trollhättan. Genom att arrangera kurser i bukett- och kransbindning lockar de nya besökare.
– Jag ser att vårt företag har en ljus framtid. VI hittar hela tiden nya sätt att utveckla och får hela tiden nya kunder. Vi har blivit lite av ett besöksmål i bygden.
Bred erfarenhet
Innan Annika blev egen företagare jobbade hon på Blomsterlandet i Vänersborg, där hon arbetade med både snittblommor och krukväxter. Hon fick också rollen som butikskommunikatör och säljledare, och deltog i ombyggnationer av flera butiker inom kedjan.
– Jag tyckte det var väldigt roligt att få vara delaktig i något utanför själva butiken. Det gav mig många nya kunskaper och erfarenheter, särskilt genom samarbeten med andra butiker. Där föddes också min nyfikenhet på att vara ledare, berättar hon.
När butiken i Brålanda öppnade pågick fortfarande pandemin. Det innebar att de behövde hitta nya sätt att bygga relationer till kunderna utan fysiska möten. Därför satsade de stort på sociala medier.
– Det är ett snabbt sätt att nå ut. Vi lyckades väcka intresse och nyfikenhet, och det gick över förväntan. Redan under de första dagarna hade vi över 1000 kunder, säger Annika.
Branschbredd
Dalslandsprisets tio finalister uppvisade en imponerande branschbredd, är spridda över hela Dalsland och hade sammanlagt över 50 miljoner kronor i omsättning för 2024.
– Dalsland bärs upp av den lokala drivkraften och därför är så glädjande att se riktigt duktiga unga företagare som med skapar framgångsrika och livskraftiga företag, säger Thomas Forslin, processledare för Det goda livet i Dalsland.
Unga Dalslandspriset syftar till att visa upp och främja den unga företagsamheten eftersom det är de mindre företagen som generellt skapar ny sysselsättning i Dalsland och de unga är framtidens företagare. Tävlingen ingår i satsningen Det goda livet i Dalsland och finansieras av Västra Götalandsregionen och Länsförsäkringar Älvsborg. I juryn har även ingått representanter från Fyrbodals kommunalförbund, företagarföreningen eDIT, Agroväst Livsmedel och Dalslands Folkhögskola.
Bildtext (toppbild), från vänster:
Lennart Svensson, företagsrådgivare Länsförsäkringar Älvsborg (prisutdelare), Madeleine Jonsson, ordförande Miljö- och Regionutvecklingsnämnden VGR (prisutdelare), pristagare Annika Nielsen, Mats Andersson, kommunalråd Vänersborg, Jill Stor, näringslivschef Vänersborgs kommun.
Kontaktpersoner
