AI i undervisningen i Dalsland

Insatstyp Förstudie
Finansiär Västra Götalandsregionen
Styrgrupp Sara Herrman, Digitaliseringsstrateg, Fyrbodals kommunalförbund (projektägare)
Björn Lindeberg, Utbildningschef, Bengtsfors kommun
Anna Andersson, Utbildningschef, Dals-Eds kommun
Lise-Lotte Bengtsson, Utbildningschef, Färgelanda kommun
Pernilla Bredberg, Rektor, Vänersborgs kommun
Sofia Brådberg, Utbildningschef, Vänersborgs kommun
Projektledning Madelene Schöldberg, projektledare, ATEA
Genomförandetid Starttid: 2024-08-15 Sluttid: 2025-01-20
Koppling till verksamhetsplan Delmål 1: Stark samverkan. Insatsområde Effektivisera, främja verksamhetsutveckling och öka kommunernas kapacitet att möta invånarnas behov – idag och imorgon genom samverkan, omvärldsbevakning och erfarenhetsutbyte mellan kommunerna och med samverkanspartners.
Syfte Syftet med förstudien är att undersöka möjligheterna att integrera artificiell intelligens i skolundervisningen. Fokus är att identifiera hur AI kan anpassa undervisningsmaterial och förbättra uppföljningen av elevers lärande men även att underlätta lärarens administrativa uppgifter. Förstudien syftar även till att öka lärarnas förståelse och förtroende för AI-teknologier genom att analysera nuvarande undervisningsmetoder och tekniska förutsättningar.
Projektmål
  • Genomföra en behovs- och nulägesanalys med minst 20 lärare och skolpersonal från de deltagande kommunerna för att identifiera brister och möjligheter för AI-integration i undervisningen. Sammanställa resultaten i en rapport senast den 18 oktober 2024.
  • Utföra en systemanalys och riskbedömning av minst tre potentiella AI-verktyg för att säkerställa att de uppfyller säkerhets- och dataskyddskrav samt kan integreras i skolornas IT-infrastruktur. Denna analys ska slutföras och rapporteras senast den 8 november 2024.
  • Utarbeta och presentera en detaljerad införandeplan för AI-teknologi i utbildningsmiljön, inklusive val av användarfall, test- och produktionsmiljöer, samt en resursplan för pilotfasen. Planen ska vara klar och godkänd senast den 20 januari 2025.
Leveransstatus 90%
Deltagande kommuner Bengtsfors kommun, Dals-Eds kommun, Färgelanda kommun och Vänersborgs kommun

 

Bakgrund

Med hjälp av AI (Artificiell intelligens) hoppas Bengtsfors, Dals-Eds, Färgelandas och Vänersborgs kommun adressera flertalet utmaningar kommunerna och utbildningssektorn står inför. AI-teknik erbjuder möjligheter att både förbättra lärandeupplevelsen och stödja en mer hållbar ekonomisk förvaltning inom skolväsendet.

En stor utmaning för kommunerna är de relativt låga utbildningsnivåerna i Dalsland jämfört med andra delar av Västsverige, vilket framgår av ”Analysrapporten Samhällsutveckling i Dalsland och Västsverige 2023 – Det goda livet i Dalsland”. Ett sätt att möta utmaningen är genom tidiga insatser vilket rapporten ”Resultat på nationella prov och gymnasiebehörighet” från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) 2023 understryker.

Kommunerna genomför redan idag tidiga insatser men ser att det är viktigt med fler insatser inom fler områden för att förbättra utbildningsresultaten. Att öka antalet tidiga insatser innebär en ökad kostnad för kommunen vilket är problematiskt med tanke på det ekonomiska läge som kommunerna befinner sig i. Enligt ”Ekonomirapporten 2023” från SKR, är prognosen framåt en växande ekonomisk press som drabbar kommunernas budgetar och det råder ekonomiska besparingskrav på utbildningsförvaltningarna. Kommunerna vill undersöka om det är möjligt att effektivisera undervisningen genom att anpassa lärmaterial och förbättra uppföljningen av elevers lärande. Ä r det möjligt att optimera dessa processer genom att använda AI och på så sätt minska kostnaderna och samtidigt upprätthålla eller till och med förbättra kvaliteten på utbildningen?

 

Leverabel Beskrivning
Rapport på behovs- och nulägesanalys Innehåller en sammanställning av enkät- och intervjuundersäkningen.
Rapport på systemanalys och riskbedömning Innehåller minst tre potentiella AI-verktyg (tar hänsyn till Hackathonresultatet + pedagogisk möjlighetsanalys)
Detaljerad införandeplan för AI-teknologi i utbildningsmiljön Inklusive val av användarfall, test- och produktionsmiljöer, samt en resursplan för pilotfasen

Kontaktpersoner

Sara Herrman

Digitaliseringsstrateg (föräldraledig)
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2018/11/sara-herrman-fyrbodals-kommunalforbund-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?