Succéprojektet som fick småföretagen att höja kompetensen

13 000 utbildningstimmar. 111 kurser. 1300 deltagare.

Kompetensförsörjningsprojektet Fenixz blev en succé.

”Det känns väldigt bra. Vi har gjort nytta,” säger projektledare Cecilia Sandberg när hon summerar ett av de största projekten Fyrbodals kommunalförbund drivit.

Namnet Fenixz kommer naturligtvis från fågel Fenix, den mytologiska fågeln som brann upp och föddes på nytt ur askan.

”Precis som med fågeln handlar projektet om omstart och förändring, om att kunna ställa om,” förklarar Cecilia.

Z:at i slutet av namnet är en tydlig referens till generation Z.

”Att ställa om arbetslivet måste ta sikte på kommande generationers behov. Det tog vi med oss i projektet.”

Och allt handlade från början om pandemin.

”Det fanns en stor oro hur pandemin skulle påverka arbetslösheten, företagen och även kommunerna.”

Uppdrag av direktionen

Fyrbodals kommunalförbund fick ett politiskt uppdrag från direktionen. Det handlade om att hitta olika sätt att stötta företagen och även ge mindre företag möjlighet att ställa om sina kunskaper, anpassa sig till nya förutsättningar.

Tillsammans med Skaraborgs kommunalförbund ansökte man om projektmedel och fick godkänt under hösten 2020, mitt under brinnande pandemi. Den officiella starten blev 1 februari 2021.

Under hela den våren försökte man utreda behoven hos företagen.

”Vi gick ut och frågade företagen vad man behövde för kunskaper. Hur såg behoven ut? Var man överhuvudtaget intresserade?”

Det var man. Väldigt mycket.

1100 företagsbesök

Efter över 1100 företagsbesök började projektet ta form. Totalt arbetade runt 15 personer för högtryck på de två förbunden med projektet. Man upphandlade mängder med kurser och utbildningar från flera olika aktörer.

”Vi upphandlade kurser inom sex olika kategorier, allt från ekonomi och inköp till arbetsmiljö och digitalisering,” säger Cecilia Sandberg.

Och i oktober 2021 hölls den första kursen. Fram till december 2022 skulle det hållas 111 kurser med över 1300 deltagare.

Under slutkonferensen i slutet av januari fick flera företag berätta vad projektet betytt för just dem och deras verksamhet. Kunskaperna man fick från de olika kurserna visade sig för många mindre företag vara oerhört viktiga.

Viktiga kunskaper

Rokaya Ali, som driver Abbe Market i Trollhättan, lyfte bland annat vikten av att använda värdeord för att bygga varumärke.

”Jag kände att jag ville dela med mig av våra värderingar i verksamheten som vi utvecklat genom er kurs i kundservice. Kursen ger omfattande information som jag i min position kan förenkla och genom dessa värdeord kunna förmedla till våra medarbetare.”

Emilia Lehrgrafven, Bildhuggarmästare, E. Lehrgrafven AB:

”Jag har fått mer kunskaper och konkreta verktyg för att kunna utveckla och effektivisera mitt arbete så jag blir en bättre företagare och stärker möjligheterna till att lyckas i framtiden.”

För Cecilia Sandberg gav projektet en del oväntade resultat.

”Att de utbildningar som lockade flest var kopplade till arbetsmiljö trodde jag inte innan. Jag tror det beror på att det finns en stark medvetenhet om arbetsmiljöfrågor hos våra företag.”

Någon fortsättning på Fenixz blir det inte i nuläget, men Cecilia är övertygad om att det kommer bli liknande projekt i framtiden.

”Vi kommer säkerligen som förbund medverka i ett eller flera projekt som har med kompetensförsörjning att göra. Behoven är enorma ute i kommunerna.”

 

Bildtext: Tre av medarbetarna på Fyrbodals kommunalförbund som varit involverade i projektet. Från vänster: Eva-Britt Karlsson, Cecilia Sandberg (projektledare) och Annette Palmqvist.

 

Text och bild: Andreas Borg

Kontaktpersoner

Cecilia Sandberg

Kompetensförsörjningsstrateg
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2018/11/cecilia-sandberg-fyrbodals-kommunalforbund-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?