Seminarium om barn och vuxnas samverkan

Vad betyder föräldrar, lärare och andra vuxna för eleverna?Detta är en av frågorna som kommer att behandlas under ett webbseminarium den 5 mars med Sevtap Gurdal, lektor i psykologi vid Högskolan Väst.”Det är viktigt att barn och elever ser att vuxenvärlden står enade i att stötta deras utveckling. Om det skapas en samsyn mellan de vuxna kan det också barnen ha en tilltro till att vuxna vill en väl;” säger hon.
Syftet med seminariet är att lyfta barn- och elevperspektivet på samverkan mellan hem och skola, som en del i att stärka professionell föräldrasamverkan för skolprofessioner.
”Det här seminariet kommer utgå från elevers egna berättelser om vad som fick dem att återvända till skolan efter längre skolfrånvaro,” säger Linnea Lindgren, processledare kompetensplattform på Fyrbodals kommunalförbund.
Seminariet ”Barn, elever, föräldrar och skola – att hitta tillit och mötas i dialog” hålls den 5 mars, kl 10-12 online och riktar sig till personal i förskola och F-6.
”Det går att vara med live och förskolorna och skolorna kan sedan jobba vidare ’hemma’ med hjälp av inspelad föreläsning, case och reflektionsfrågor.”
Samverkan barn och vuxna
Sevtap Gurdal vid Högskolan Väst kommer att hålla föredrag kring samverkan mellan barn och vuxna.
Vilka utmaningar finns för att få till en samverkan där barnets perspektiv beaktas?
”Ibland pratar skolan på ett sätt och föräldrarna på ett annat och det finns ingen dialog emellan dem. Dialogen behöver utgå ifrån att verksamheten och föräldrarna känner till varandras förutsättningar och verkligheter,” säger Sevtap Gurdal.
För att se till varje elevs behov kommer även ett intersektionellt perspektiv läggas på de diskussionsfrågor det kommer att arbetas med” – vad menar du med det?
”Det finns föräldrar från olika kulturer, familjekonstellationer, religioner etc som påverkar hur de ser på saker och ting. Ofta hänger de här olika delarna ihop på olika sätt och det är viktigt att vara medveten om att det kan vara så. Exempelvis kan föräldrar ha synpunkter på hur förskolan/ skolan jobbar med olika saker som utgår från en annan värdegrund än skolans. Då är det viktigt att ha förståelse för föräldern samtidigt som det är viktigt att stå stadigt som personal i vad förskolan/ skolan står för. Hur dialogen ser ut och hur man som personal antar den tror jag är väldigt viktigt.”
Kontaktpersoner
