Pojkar och framtidstro

Alla barn och unga har rätt till en bra start i livet, god hälsa, utbildning och framtidstro. Många gånger har dock barnen redan från start olika förutsättningar i livet. Pojkar som grupp presterar till exempel sämre än flickor, vilket är en av skolans stora utmaningar då många pojkar går ut grundskolan utan fullständiga betyg. Insatser tidigt i livet kan utjämna dessa skillnader och vara helt avgörande i ett barns liv. Men hur gör vi? Fredrik Zimmerman från Högskolan i Borås berättar varför pojkar presterar sämre och ger exempel på förskolor och skolor som arbetat för att få pojkar att prestera bättre (samtidigt som flickor får en bättre skolvardag).

Kontaktpersoner

Elisabeth Hansson

Strateg Fullföljda studier
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2022/06/elisabeth-hansson-2022-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?