Nytt hälso- och sjukvårdsavtal ska stärka samverkan i Västra Götaland

Nu har samtliga 49 kommuner i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen fattat beslut om ett nytt hälso- och sjukvårdsavtal. Avtalet träder i kraft den 1 januari 2027 och ska stärka samverkan kring invånare som får vård från både kommun och region.

Hälso- och sjukvårdsavtalet reglerar ansvar och samarbete mellan kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Det omfattar bland annat hälso- och sjukvård i hemmet, läkaransvar i kommunal primärvård samt samverkan vid in- och utskrivning från sjukhus.

Ett steg i omställningen till nära vård

Det nya avtalet är ett viktigt steg i omställningen till nära vård, som är den nationella riktningen för hälso- och sjukvården för att möta framtiden på ett bra sätt. Nära vård innebär att vården ska vara mer personcentrerad, samordnad, medskapande och hälsofrämjande.

Utgångspunkten i det nya avtalet är att vården ska utgå från patientens behov och planeras gemensamt av patienten, kommunen och Västra Götalandsregionen. Det nya hälso- och sjukvårdsavtalet konkretiserar riktningen mot en stärkt primärvård, bättre kontinuitet och förebyggande insatser för patientens bästa.

Från avtal till skillnad för invånarna

Nu inleds arbetet med att anpassa arbetssätt och rutiner till det nya avtalet. Under hösten genomförs dialogkonferenser där medarbetare från kommunerna och Västra Götalandsregionen möts för att stärka beredskapen inför att avtalet träder i kraft den 1 januari 2027.

Kontaktpersoner

Ida Eriksson

Kommunikatör
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2025/09/ida_eriksson-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?