Ny satsning med fokus på bättre samverkan mellan hem och skola
Ett bra samarbete mellan vårdnadshavare och förskola/skola är grundläggande för att barn och elever ska få en bra skolgång. Nu startar en kompetensutvecklingssatsning i Fyrbodal där just samverkan med föräldrar och vårdnadshavare står i fokus. Satsningen består bland annat av föreläsningar, workshops med forskare, paneldiskussioner och webbinarier.
”Föreläsningarna och webbinarierna har vuxit fram i dialog med vår referensgrupp som jobbar i olika kommuner och har olika funktioner inom förskola och skola,” säger Linnea Lindgren, processledare inom kompetensförsörjning på Fyrbodals kommunalförbund.
”Genom denna satsning vill vi öka kompetensen om god samverkan, få goda exempel på när det fungerar och öka möjligheten till ett välfungerande samarbete för barns och elevers närvaro och utveckling,” säger Siren Linde, projektledare på Hälsokällan, Fyrbodals kommunalförbund.
”Jätteviktig satsning”
Petter Jonsson, rektor på Skansens förskola i Uddevalla, är en av dem som sitter med i referensgruppen.
”Den här satsningen är jätteviktig. Att samverka med vårdnadshavare är ju en del av vårt grunduppdrag. Om vi inte samverkar med hemmet får vi ju inte till det långsiktiga arbetet.”
Han ger inlärning av språk som exempel.
”Om vi till exempel jobbar med högläsning på förskolan så behöver ju vårdnadshavare ta vid det efter förskolan. Det är samma sak om vi jobbar med barns integritet på förskolan så berättar vi det för vårdnadshavaren så att vi ihop jobbar med det parallellt.”
Rektor Martin Svärd från Tanums kommun sitter också med i referensgruppen:
”Allt som gör att vi kan få ett gott samarbete som gynnar den enskilde eleven eller barnet gör att detta är en bra satsning.”
”Jag hoppas att satsningen kan bidra med att rasera eventuella hinder som kan finnas mellan hem och skola.”
Vetenskaplig forskning
Förankring till vetenskaplig forskning är viktig i satsningen. Bland annat finns föreläsningar från forskare på Högskolan Väst att tillgå för personal på förskola och skola.
”Alla delar spelas in och går att ta del av i efterhand, men de skolor och förskolor som anmäler intresse får också möjlighet till dialog och erfarenhetsutbyte samt att delta live på webbinarierna,” berättar Linnea Lindgren.
Projektet är en treårig satsning med start 2024 där de flesta aktiviteter är inplanerade under 2025, men redan under december fick referensgruppen ta del av föreläsningar från högskolan som man sedan hade panelsamtal om.
”Panelsamtalen utvecklar och ger liv och verksamhetsförankring, vilket kompletterar föreläsningarna på ett fint sätt. Dessutom blir samtalen mer verksamhetsnära och konkreta än de forskningsbaserade föreläsningarna,” berättar Elisabeth Hansson, Strateg och projektledare Fullföljda studier, Fyrbodals kommunalförbund.
”Berikande och nyttigt”
En av dem som var med på det första panelsamtalet var Maria Rosander, försteförskollärare i Uddevalla kommun.
”Det var väldigt berikande och nyttigt. Vi pratade om föräldrasamverkan och hur vi i förskola och skola kan jobba tillsammans med vårdnadshavare för att barnen ska få ut lekande och lärande och utveckling.”
Vad tar du med dig från samtalet?
”Jag tar med mig förtroende som är viktigt när det gäller föräldrasamverkan. Både att vårdnadshavare har förtroende för oss som arbetar men att vi också visar förtroende för dem. Att man skapar en relation är väldigt viktigt.”
Vad är dina förväntningar på den här satsningen?
”Min förväntan är att fler kollegor i min organisation tar del av den här utbildningsinsatsen så att vi blir fler som kan stärka samverkan med vårdnadshavare.”
Vad tar du med dig konkret in i arbetsplatsen från samtalet?
”Att säkerställa att alla vårdnadshavare förstått och tagit till sig av information och här kan vi alltid bli lite bättre. Detta behöver vi hela tiden slipa på. Det är viktigt att fånga upp alla som inte förstått och får plats och utrymme i samtal och dialog.”
Mer information och länkar till filmer och föreläsningar.