Läsinspiratörer i Dals Ed – ett nytänkande läsprojekt för barn och familjer
I Dals-Eds kommun pågår ett läsfrämjande arbete som gör läsning tillgängligt, roligt och meningsfullt för både barn och föräldrar. Genom att bygga broar mellan familjecentral, förskola och bibliotek arbetar läsinspiratörerna Carine Olsson och Maria Andersson för att skapa långsiktiga läsvanor och språkutveckling hos de yngsta kommuninvånarna. Genom innovativa metoder, engagerande aktiviteter och ett tätt samarbete mellan olika verksamheter skapas ett trygg och inspirerande sammanhang där böcker blir en naturlig del av vardagen.
Webbinariet ”En resa till läsandets värld” är en del i serien Samling Fullföljda studier som görs i regi av samtliga fyra kommunalförbund i Västra Götaland och syftar just till att sprida goda exempel och inspirera till olika aktiviteter som leder till det övergripande målet att alla barn och unga ska klara skolan och fullfölja sina studier. Just initiativ för att främja läsning och språkutveckling är en viktig del i det arbetet. Genom projektet i Dals Ed skapas en samverkansmodell för läsinspiration där olika aktörer samordnas på ett sätt som blir strukturerat och hållbart över tid för att stötta barn och unga i deras läsutveckling.
”Det är fantastiskt att se hur Dals Ed bygger broar mellan familjecentral, förskola och bibliotek för att göra läsningen tillgänglig i barns och föräldrars vardag. Deras arbete visar verkligen hur kraftfullt det kan vara när olika verksamheter arbetar tillsammans,” säger Elisabeth Hansson, strateg inom fullföljda studier vid Fyrbodals kommunalförbund.
Kreativa läsupplevelser som lockar till läslust
Läsinspiratörerna i Dals Ed tar läsning till en ny nivå genom att involvera både barn och föräldrar i kreativa och sinnesrika läsupplevelser. En bokpromenad där barnen kan känna, dofta och lyssna sig fram genom sagornas värld är ett exempel. Sagostunder, där barn får dramatisera berättelser med hjälp av förskolornas egna material, skapar en läsupplevelse där fantasin får blomma och böckerna ges liv.
En annan omtyckt del av projektet är att bygga läsmiljöer i väntrum och andra vardagsmiljöer där böcker alltid finns till hands. Genom att skapa små läshörnor på platser som familjecentralen, där barn och föräldrar väntar, görs böcker till en naturlig och lättillgänglig del av omgivningen. Detta är en medveten strategi för att sänka tröskeln till läsning och locka både barn och vuxna att utforska böckernas värld tillsammans.
Bokbussen som bygger relationer och ökar tillgängligheten
Bokbussen är en central del av läsfrämjandet i Dals Ed och fungerar som en rullande resurs för böcker och läsinspiration. Genom regelbundna besök på förskolorna runtom i kommunen ger bokbussen förskolor och familjer möjlighet att låna böcker och möta läsinspiratörerna. Att besöken sker vid tider då föräldrar hämtar sina barn gör det enkelt för nya låntagare – och fler pappor har börjat låna böcker tack vare denna satsning.
Föräldrarna är också välkomna att delta i olika aktiviteter, och särskilda bokgrupper har bildats för att uppmuntra högläsning i hemmet.
”Genom bokbussen och andra aktiviteter når vi ut till många familjer och skapar relationer som annars hade varit svårare att bygga,” berättar Maria Andersson. ”Vi vill inspirera till att göra läsning till en gemensam och vardaglig aktivitet för både barn och föräldrar.”
Långsiktig förändring genom positivt föräldraskap och språkutveckling
Genom att integrera bibliotekspersonal, pedagoger och föräldrar i läsfrämjande aktiviteter skapar Dals Ed en hållbar modell som bygger på både närvaro och samverkan. Föräldrarna känner igen både läsinspiratörerna och biblioteksmedarbetarna i olika sammanhang, vilket ger en känsla av trygghet och minskar tröskeln för kontakt. Bokbussens stopp och läshörnor på förskolorna är en del av denna helhet, som skapar en naturlig närhet till böcker och läsupplevelser.
Med projektet i Dals Ed har Carine Olsson och Maria Andersson skapat en inspirerande läsfrämjande struktur som fått stort gensvar från både pedagoger och föräldrar. Det pågående samarbetet och den positiva responsen bådar gott för framtiden, och planeringen framöver inkluderar även äldre barn.
Dals Ed har byggt upp en långsiktig och hållbar läsfrämjande verksamhet, och Elisabeth Hansson avslutar med att konstatera att deras arbete har mycket att ge:
”Dals Eds läsinspiratörer har verkligen hittat ett sätt att sprida läslust och engagera både barn och vuxna. Detta arbete är ett föredöme för andra verksamheter som vill bygga strukturer för språkutveckling och stärka barns möjligheter att fullfölja sina studier.”
Mer information om Fullföljda studier, klicka här
Länkar till webbinarier i serien Samling fullföljda studier, klicka här