Kunskap vidgar normer och ger hopp om framtiden

Hur vi väljer yrke och väg i livet grundläggs mycket tidigt. Tidigare än de flesta av oss tror. Den traditionella studievägledningen i våra skolor är som mest intensiv på högstadiet, men forskning visar att en hel del uppfattningar om vad man vill och kan arbeta med fastnar i medvetandet redan i fem- till sjuårsåldern. Samhällets normer, familjens uttalade eller outtalade förväntningar, liksom könsstereotyper grundläggs mycket tidigt.

”När barn får drömma fritt och uppleva en känsla av möjligheter utanför snäva normer och könsstereotyper skapas framtidshopp. Särskilt viktigt är det att stimulera de elever som växer upp i familjer och miljöer där högre studier är något okänt och främmande,” säger Henrik Erlandsson.

Henrik Erlandsson, verksamhetsledare på Hälsokällan och Marcus Svensson, projektledare vid Kommunakademin Väst arbetar för att stimulera skolpersonal att vidga perspektiven för elever i årskurs ett till sex.

En av metoderna är Redraw the balance som syftar till att öka medvetenheten kring stereotyper kopplat till yrken samtidigt som det ger inblick och inspirerar till olika yrken.

Med hjälp av detta verktyg genomfördes i slutet av mars en satsning tillsammans med lärare och elever på skolan i Hällevadsholm. Dagen var en del i en större satsning på studie- och yrkesvägledning för de yngre barnen som ger kunskap och inspiration inför framtiden.

Överraskningen när en livs levande polis, en målare och en brandman klev in i klassrummet var total 🙂

Läs och se hela fotoreportaget, klicka här

 

Kontaktpersoner

Henrik Erlandsson

Verksamhetsutvecklare Hälsokällan
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2022/06/henrik-erlandsson-2022-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?