Fyrbodals skolor samlades för att stärka ungas psykiska hälsa

Den 6 mars samlades representanter från skolor i Fyrbodal för en dag fylld av inspiration, erfarenhetsutbyte och gemensamt lärande kring satsningen Det syns inte – ett forskningsbaserat lärverktyg för att stärka ungas psykiska hälsa. Dagen präglades av stort engagemang där deltagarna fick möjlighet att dela sina erfarenheter och utmaningar med implementeringen av verktyget i sina skolor.

Sedan satsningen startade i höstas har 17 skolor i nio kommuner engagerat sig i Det syns inte, och även om skolorna kommit olika långt i implementeringen är det tydligt att verktyget upplevs som värdefullt. Det syns inte ger elever kunskap om hur hjärnan fungerar och konkreta verktyg för att hantera psykisk hälsa och studiefokus i en digitaliserad värld. Dagen arrangerades av Hälsokällan vid Fyrbodals kommunalförbund och Kunskapsnod Fullföljda studier.

Elisabeth Hansson, som leder den gemensamma satsningen i Fyrbodal, betonade vikten av att skapa en gemensam plattform där skolor kan stötta varandra i processen:

”Det känns som en lyckad eftermiddag. Så härligt när skolorna delar med sig till varandra om hur de hittar vägarna till genomförande utifrån sina behov och förutsättningar, och hur detta ger inspiration till andra. Det är också glädjande att höra att både elevhälsopersonal och pedagoger upplever att verktyget och modulerna träffar rätt och är enkla att använda samt att de tilltalar eleverna och skapar goda samtal. Jag hoppas och tror att deltagarna kände sig påfyllda med inspiration och energi att ta med sig hem till det egna arbetet. Det har redan inkommit en del svar på utvärderingen, och dessa är övervägande mycket positiva. Tack för er återkoppling, ni är med och formar fortsättningen.”

Anni Grosse, som är verksamhetsledare för ”Det syns inte” deltog också under dagen och delade med sig av insikter kring hur verktyget kan anpassas och integreras i skolans vardag. Hon lyfte särskilt fram vikten av att skapa en röd tråd genom hela skolgången, där elever får kontinuerligt stöd att förstå och hantera sin psykiska hälsa.

Under dagen diskuterades också hur skolorna kan involvera fler ämnen i arbetet, hur elevhälsoteamen kan samarbeta ännu bättre med lärarna och hur skolpersonalen kan involvera vårdnadshavarna så att de inspireras till att samtala med och stötta sina barn hemma.

Stämningen var positiv och framåtblickande – en känsla av att Det syns inte är ett verktyg som verkligen kan göra skillnad för unga i Fyrbodal.

”Himla roligt att vi är igång!” som en av deltagarna uttryckte det.

”Att samla skolorna på det här sättet känns värdefullt. Skolorna har lite olika förutsättningar – men behoven att arbeta med elevernas psykiska mående är gemensamt – just därför är erfarenhetsutbytet så värdefullt”, summerar Elisabeth Hansson.

Kontaktpersoner

Elisabeth Hansson

Strateg Fullföljda studier
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2024/06/elisabeth-hansson-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?