Det syns inte – lärverktyg för mental hälsa och studiefokus
Fyrbodals kommunalförbund erbjuder skolor i våra fjorton kommuner att prova lärverktyget ”Det syns inte” under ett år. Verktyget bygger på kunskap om hjärnan och syftar till att ge ungdomar konkreta verktyg att hantera tillvaron och lärandet i en digitaliserad värld.
Bakgrunden är att ungas psykiska mående och skolresultat blir allt sämre och denna negativa trend löper parallellt med att ungas tillvaro allt mer präglas av innehållet i mobiler, skärmar, spel och sociala plattformar.
Tekniken och budskapsmängden är ny men hjärnans funktionalitet urgammal. Bombardemanget av signaler och intryck som förmedlas via digitala skärmar kan få hjärnans responser att skena. Vi behöver förhålla oss med klokhet till det digitala utbudet och träna självledarskap. Det gäller inte minst för att ungdomar ska klara skolan och fullfölja sina studier.
Detta budskap förmedlades under ett webbinarie i slutet av augusti då konceptet ”Det syns inte” presenterades av Anni Grosse och Sissela Nutley från Arts & Hearts. Arts & Hearts är en ideell organisation som kombinerar engagemang för ungdomars psykiska hälsa med den senaste forskningen om hjärnan. Lärverktyget Det syns inte är framtaget tillsammans med Institutionen för klinisk neurovetenskap på Karolinska Institutet och Sveriges forskningsinstitut RISE. Som en del av forskningen utvärderar Linköpings universitet effekten av att använda verktyget i kommunala skolor.
Erbjudande till skolor i Fyrbodal
Nu är det alltså dags för skolor i Fyrbodals kommuner att ta del av konceptet. Ett femtiotal personer från skolor i kommuner runt om i Fyrbodal deltog då Anni Grosse och Sissela Nutley berättade om vad forskningen säger om hur digitaliseringen påverkar hjärnan och ungdomars mentala välbefinnande. Just den kunskap som är grunden i utvecklandet av lärverktyget Det syns inte.
Bakom initiativet att erbjuda Det syns inte till skolor i Fyrbodal står Hälsokällan och Kunskapsnod Fullföljda studier vid Fyrbodals kommunalförbund. Satsningen processleds av Elisabeth Hansson som är strateg för fullföljda studier. Hon var mycket nöjd efter webbinariet och vill komma i kontakt med fler skolor som är intresserade av att prova verktyget:
”Jag ser mycket fram emot denna satsning och hoppas på fullt med deltagande verksamheter,” säger hon.
Intresserade skolor kan anmäla sitt intresse här senast den 25 september – klicka här
Läs hela artikeln och mer om erbjudandet – klicka här