Fokusområden
Fokusområden är de områden som genom analys framkommit som högt prioriterade områden. De är strategiska inriktningar där e-rådet ska hålla samman, styra och följa upp de insatser som ska genomförs. Fokusområdena utgår utifrån regeringens nationella digitaliseringsstrategi.
Hur når vi effektmålen?
Varje insats som genereras utifrån handlingsplanen ska bidra till ett eller flera effektmål i fokusområdena. Det är i insatsernas direktiv som indikatorer för uppföljning sätts för att kunna realisera den nyttoeffekt vi vill åstadkomma.
Digital kompetens tillhöra numer de grundläggande kompetenserna som alla individer i det moderna samhället måste ha för att kunna delta på lika villkor. För kommunen innebär det att om de ska lyckas med en digital transformation bör den digitala mognaden förbättras, både generell digital mognad och specifik mognad. En organisation behöver en generell digital mognad för att förstå de många sammanhang som digitalisering verkar inom, vad effekten av den är och hur nya digitala möjligheter sker. Specifik digital kompetens kan handla om t.ex. moderna projektledningskunskaper för IT-projekt. Det område som är mest omnämnt under behovsanalyserna är digital kompetens.
Effektmål
1A: Invånare och företag i Fyrbodals kommuner har förmåga och möjlighet att bidra till och delta i det digitala samhället
1B: Kommunanställda i Fyrbodals kommuner har adekvat digital kompetens
1C: Den delregionala kompetensförsörjningen inom digitaliseringsområdet gynnar Fyrbodals kommuner och bidrar till det livslånga lärandet
För att kunna genomföra de förändringar som är nödvändiga och för att nå de mål som är uppsatta krävs att man känner sig trygg i den digitala tillvaron. Att kunna lita på att den data man lämnar ifrån sig hanteras på ett säkert sätt ur alla aspekter är grundläggande. Mot bakgrund av olika händelser (ex. läckta filer från 1177) känner många sig osäkra och även övervakade och utlämnade. Detta leder till misstro mot digitaliseringen. Källkritik och beredskap mot desinformation är mycket viktiga. Utvecklingen av AI (artificiell intelligens) går fort och är något vi måste förhålla sig till. Ett systematiskt, formaliserat och riskbaserat informationssäkerhetsarbete lägger grunden för ett samhälle där invånare känner förtroende för att använda digitala tjänster.
Effektmål
2A: Invånare och företag känner sig trygga i användandet av de digitala tjänster och produkter som finns hos Fyrbodals kommuner
2B: Informationssäkerhetsarbete är en naturlig del av verksamheterna i Fyrbodals kommuner
Sverige har en tradition att ligga i framkant när det gäller digitalisering. Det läget har förändrats och andra länder leder nu utvecklingen. För att kunna möta både de effektiviseringsbehov som finns i den offentliga sektorn och den konkurrens som näringslivet utsätts för, krävs att innovationsklimatet förbättras. Detta gäller både den offentliga sektorn och små företag där digitaliseringen går långsammare.
Att skapa förutsättningar för ett innovativt klimat för att kunna ta till vara på exempelvis medarbetares idéer är viktigt för digitala innovationer. För kommuner och små företag är just denna förändring av innovationsklimatet en utmaning då det inte alltid finns en tradition av tillvaratagande och utveckling av innovationer. Utveckling av testbäddar och involvering av medborgarna och näringslivet är aktiviteter som pågår i vissa kommuner där vi behöver dela med oss av resultat till varandra och kanske nyttja en testbädd i flera kommuner. Invånarnas behov ska vara vägledande oavsett organisation.
Effektmål
3A: Invånare och företag känner en delaktighet i de digitala tjänster och produkter som utformas av kommunerna
3B: Förstärkt digital innovationsförmåga i verksamheterna och i näringslivet i Fyrbodals kommuner
I flera av nätverken fanns representanter som talade om en bristande digital infrastruktur. Ett problem som belystes var att anslutningen till stabilt bredband varit bristfällig. Under e-rådets behovsanalys uttrycktes det att den digitala infrastrukturen behöver ha samma prioritet och engagemang som den gemensamma översiktsplanen eller rentav ingå i det arbetet. Robust bredband är även avgörande när det gäller etablering av nya företag i kommunerna.
En annan viktig del i den digitala infrastrukturer är att vi behöver utveckla vår förmåga till att kunna utgår ifrån ett helhetsperspektiv så att vi får en mer sammanhängande digitalisering. Vi behöver fokusera på de processer och lösningar som behöver finnas på plats för att välfärden ska kunna erbjuda en sammanhållen service som utgår från invånarnas behov och livshändelser.
Effektmål
4A: Det finns samverkande processer för digital service med utgångspunkt i invånarnas och medarbetarnas behov
4B: En digital infrastruktur som möjliggör informationsutbyte inom kommunal sektor och med annan offentlig och privat sektor
I behovsanalysen berörde alla nätverk området digital ledning och att det finns ett behov av stöd i inom området. Mycket handlar om att öka den digitala kompetensen hos förtroendevalda och i ledningsgrupper i kommunen, men även att få en större tydlighet och struktur i beslutsvägar. Den stora akilleshälen är för de flesta kommuner att lösa finansieringen av förändringen då många kommuner tyngs av underskott. Det krävs en investeringspuckel för att kunna genomföra det som behövs och det är inte alltid man kan se nyttan direkt. Den politiska och strategiska ledningen behöver vara överens om en långsiktig målbild, inte bara under en mandatperiod, för att få kontinuitet i förändringsarbetet. Det krävs också mod hos ledningen att fatta beslut som ibland är obekväma men med en god förändringsledning kommer verksamheterna kunna acceptera och se nya möjligheter med besluten.
Effektmål
5A: Invånare och företag upplever att kommunens investeringar i digitala tjänster och produkter ger nytta
5B: Kommunledningar i Fyrbodals kommuner har goda förutsättningar att kunna prioritera och genomföra digitaliseringsinsatser