Ledig tjänst: Projektkoordinator inom kompetensutveckling

Stora förändringar i samhället drivs ofta av innovationer, nya tekniska lösningar och nya affärsmodeller som leder till förändrade konsumtionsmönster och nya sätt att organisera arbetet. Vid kriser tenderar utvecklingen att ske ännu snabbare. Den pågående Coronapandemin är ett tydligt exempel på detta, där till exempel digitaliseringen både i företagen och i hemmen tagit ett jättekliv, e-handel och hemmakontoret har förändrat såväl köpmönster som ledarskap. 

För ledare och medarbetare i små och medelstora företag krävs ett ständigt lärande och kompetensutveckling för att stärka sin ställning både som individer och som företag på marknader präglade av hård konkurrens, i dessa tider ökar behovet flerfaldigt. För att möta detta behov har de 29 kommunerna, väster och öster om Vänern i Fyrbodal och Skaraborg tillsammans skapat kompetensutvecklingsprojektet Fenix med Z.

Projekt Fenixz med Z finansieras av Europeiska Socialfonden och Västra Götalandsregionen, är tvåårigt och riktar sig till anställda i privata företag med upp till 250 anställda inom branscher som tillverkande industri, besöksnäring, handel, ”blå- och gröna-,” samt kreativa och kulturella näringar.

Z står för perspektivet den unga generationen som också kallas för ”digital natives”, som å ena sidan drabbas hårt när instegsjobben minskar till följd av nedstängning i vissa branscher, men å andra sidan besitter den digitala kunskapen som många företag efterfrågar.

Projektet erbjuder kostnadsfria behovsanalyser och kompetensutvecklingsinsatser för företagens ledare och medarbetare.

Arbetsinnehåll

Du kommer att ingå i en projektgrupp. Du ska lotsa ledare och medarbetare vidare till ny kunskap som stärker såväl individen som företaget. Tillsammans med projektledare och delprojektledare ska du koordinera de identifierade behoven och matcha med rätt utbildningsinsats. Du kommer att arbeta med kompetensbehovsanalyser tillsammans med företagsledning och anställda.

Utbildningarna i projektet upphandlas och är i stor utsträckning digitala, men kan också vara förlagda på arbetsplatsen. Du är spindeln i nätet för att finna lösningar som passar både individens och företagens behov.

Du ska:

  • Kartlägga företagens kompetensbehov.
  • Genomföra behovsanalyser tillsammans med företagen.
  • Samverka med aktörer som genomför fördjupade kompetenskartläggingar
  • Lotsa deltagare till det reguljära utbildningssystemet.
  • Ta fram underlag för upphandling av fördjupade behovsanalyser och utbildningsinsatser tillsammans med projektledningen.
  • Identifiera och lotsa anställda och företagsledningar till relevant utbildningsinsats.
  • Samverka med kommunernas näringslivsutvecklare.
  • Ha vana att tala inför grupper.
  • Kunna arbeta självständigt samt i grupp.
  • Sammanställa, presentera och informera om projektet på ett enkelt och begripligt vis.
  • Dokumentera och redovisa projektets insatser och vara van vid administration.
  • Aktivt delta i projektets ledning och måluppfyllelse.

Kompetenskrav:

  • Stor erfarenhet av att genomföra behovsanalyser.
  • Kunskap och erfarenhet av projektadministration och övrigt projektarbete.
  • Erfarenhet från både företagsvärlden och utbildningssektorn.
  • Kännedom om innovationsstödssystemets aktörer.
  • Kunskap om studie- och yrkesvägledning.
  • Väl förtrogen med innebörden av livslångt lärande.
  • Kunskap inom arbets- och organisationspsykologi.
  • God förmåga att kunna formulera sig i tal och skrift.
  • God förmåga att samverka, organisera, lyssna, engagera, motivera, strukturera, råda och coacha.
  • Resultatdriven.
  • Förmåga att driva flera processer samtidigt.
  • B-körkort.

Meriterande:

  • Relevant arbetslivserfarenhet som kräver god självkänsla och hög social kompetens.
  • Erfarenhet från projekt som EU-finansierats.
  • Envis, engagerande, lösningsfokus och drivande profil.
  • God förståelse och kunskap inom digitaliseringen möjligheter.
  • Kunskap om näringslivssammansättningen i de två delregionerna.
  • Erfarenhet från säljarbete.
  • Erfarenhet från politiskt styrda organisationer.

Övrigt

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Om Fyrbodals kommunalförbund

Fyrbodals kommunalförbund är ett av de fyra regionala kommunalförbunden i Västra Götalands län. Vi är en samarbetsorganisation för 14 kommuner och har i uppgift att arbeta för en sammanhållen, enkel och mer rationell hantering av de mellankommunala frågorna. Genom samverkan blir Fyrbodalområdet starkare och kan möta framtiden på ett bättre sätt.

Ansökan

Vi vill ha din ansökan senast 2021-09-25 via e-post: kansli@fyrbodal.se. Intervjuer kommer att genomföras löpande allt eftersom ansökningar kommer in.

Anställningsform

Projektanställning till och med 30 november 2022.

Anställningens omfattning

80 procent.

Tillträde

2021-12-01 eller enligt överenskommelse.

Ort

Uddevalla

Kontakt

Teamchef Samhällsutveckling Anna Lärk Ståhlberg. Tel 0733-35 85 34

Fackliga företrädare

TCO, Ann-Sofie Skälegård. Tel 070-209 94 81
SACO, Amir Dahan Agerlund. Tel 0522-44 08 46

Kontaktpersoner

Anna Lärk Ståhlberg

Teamchef Samhällsutveckling
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2018/11/anna-lark-stahlberg-fyrbodals-kommunalforbund-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?