Ledig tjänst: Administrativ projektledare

Stora förändringar i samhället drivs ofta av innovationer, nya tekniska lösningar och nya affärsmodeller som leder till förändrade konsumtionsmönster och nya sätt att organisera arbetet. Vid kriser tenderar utvecklingen att ske ännu snabbare.

Den pågående Coronapandemin är ett tydligt exempel på detta, där till exempel digitaliseringen både i företagen och i hemmen tagit ett jättekliv, e-handel och hemmakontoret har förändrat såväl köpmönster som ledarskap.

För ledare och medarbetare i små och medelstora företag krävs ett ständigt lärande och kompetensutveckling för att stärka sin ställning både som individer och som företag på marknader präglade av hård konkurrens, i dessa tider ökar behovet flerfaldigt.

För att möta detta behov har de 29 kommunerna, väster och öster om Vänern i Fyrbodal och Skaraborg tillsammans skapat kompetensutvecklingsprojektet Fenixz.

Projekt Fenixz med Z med finansieras av Europeiska Socialfonden och Västra Götalandsregionen, är tvåårigt och riktar sig till anställda i privata företag med upp till 250 anställda inom branscher som tillverkande industri, besöksnäring, handel, ”blå- och gröna-,” samt kreativa och kulturella näringar.

Z står för perspektivet den unga generationen som också kallas för ”digital natives”, som å ena sidan drabbas hårt när instegsjobben minskar till följd av nedstängning i vissa branscher, men å andra sidan besitter den digitala kunskapen som många företag efterfrågar.

Projektet vänder sig till företag som vill och kan vara med och bidra till den kompetensomställning som är nödvändig för en hållbar framtid. Projektet erbjuder kostnadsfria behovsanalyser och kompetensutvecklingsinsatser för företagens ledare och medarbetare.

Arbetsinnehåll

Projekt Fenixz är stort både ur ett geografiskt perspektiv och sett till antalet aktörer och deltagare som förväntas engageras under projekttiden.

Projektets logik baseras på resultatbaserad projektledning, RBM med ett agilt förhållningssätt. Det innebär bland annat fokus på att göra rätt saker och att vara lyhörd för förändrade förutsättningar som kräver anpassning/förändring i projektets aktiviteter (kompetensinsatser) för att säkerställa leveransen av förväntade resultat och effekter på kort och lång sikt.

Projektet arbetar genom redan etablerade strukturer i innovationssystemet. Lärande under projektperioden tas emot i de strukturerna och ligger till grund för fortsatt utveckling genom dem. Likaså blir arbetssätt med mera en del av det befintliga innovationssystemet.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter är att:

  • Projektens mål uppfylls.
  • Arbeta med jämställdhet, ickediskriminering och tillgänglighet
  • Ansvara för upphandlingar, liksom för kvalitén i leveranserna
  • Kommunikation i/från projektet
  • Arbetar med innehållet i projektets utbildningskatalog
  • Genomföra kompetensanalyser hos företag
  • Rapportera och administrera utbildningsdeltagare
  • Samverka med relevanta aktörer och organisationer

Kompetenskrav:

  • För uppdraget relevant högskoleexamen eller motsvarande
  • Erfarenhet från administration av EU-finansierade projekt
  • God kunskap om Lagen om Offentlig upphandling
  • Dokumenterad kompetens/erfarenhet inom projektledning, projektadministration och ekonomi
  • Relevant arbetslivserfarenhet från politiskt styrd, offentlig verksamhet
  • Resultatdriven
  • Kunskap om innovationsstödsystemets aktörer samt studie- och yrkesvägledning
  • Väl förtrogen med innebörden av livslångt lärande
  • God kunskap om kommunikation
  • God förmåga att kunna formulera sig övertygande i tal och skrift
  • God förmåga att samverkan, organisera, strukturera, engagera och motivera
  • Förmåga att driva flera processer samtidigt
  • B-körkort

Meriterande:

  • Kunskap och erfarenhet av RBM – Resultatbaserat management såväl som ett agilt ledarskap och arbetssätt
  • Erfarenhet från både företagsvärlden och utbildningssektorn
  • Kunskap om näringslivssammansättningen i de två delregionerna

Övrigt

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Om Fyrbodals kommunalförbund

Fyrbodals kommunalförbund är ett av de fyra regionala kommunalförbunden i Västra Götalands län. Vi är en samarbetsorganisation för 14 kommuner och har i uppgift att arbeta för en sammanhållen, enkel och mer rationell hantering av de mellankommunala frågorna. Genom samverkan blir Fyrbodalområdet starkare och kan möta framtiden på ett bättre sätt.

Ansökan

Vi vill ha din ansökan senast 2021-09-10 via e-post: kansli@fyrbodal.se. Intervjuer kommer att genomföras löpande allt eftersom ansökningar kommer in.

Anställningsform

Projektanställning till och med 30 nov 2022.

Anställningens omfattning

50 procent.

Tillträde

2021-10-01

Ort

Uddevalla

Kontakt

Teamchef Samhällsutveckling Anna Lärk Ståhlberg. Tel 0733-35 85 34

Fackliga företrädare

TCO,  Anne-Sofie Skälegård. 0522- 440851
SACO, Amir Dahan Agerlund. Tel 0522-44 08 46

Kontaktpersoner

Anna Lärk Ståhlberg

Teamchef Samhällsutveckling
https://www.fyrbodal.se/wp-content/uploads/2018/11/anna-lark-stahlberg-fyrbodals-kommunalforbund-150x150.jpg

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?